Gabungan Parti-parti Pembangkang tempatan adalah yang pertama dapat dijayakan di Sabah, lantas memberikan sinar harapan baru untuk bumi bertuah ini. Tidak pernah suatu Gabungan atau pakatan yang dapat dibuat sejak kemerdekaan sehinggalah Gabungan Sabah yang diilhamkan oleh para pengundi sendiri dapat dibentuk oleh 4 buah parti tempatan.

Apatah lagi dalam suasana politik bercelaru pada masa sekarang, dan tuntutan rakyat makin tinggi menggunung. RAKYAT menyalahkan semua parti kerana tidak bersatu padu dan menjalin hubungan rapat menewaskan BN. Mereka menuduh semua hipokrit dan hanya menginginkan jawatan Ketua Menteri. Igauan buruk ini dilalui penuh ketabahan oleh beberapa pemimpin Sabah. 

Kerajaan BN paling khuatir kalau parti-parti pembangkang membuat pack besar kerana sejak zaman berzaman, pemerintah akan memecahkan kita untuk keselesaan mereka. Apabila timbulnya Gabungan Sabah ini, memang suatu berita menggegarkan lutut para pemimpin BN dan UMNO. Apa tidaknya, usaha mereka memecahkan kita akhirnya menjadi sebaliknya. 

Siapa pernah mengandaikan, bahawa pemimpin terkemuka Sabah dan berpengalaman mampu meletakkan KEPENTINGAN SABAH MELEBIHI KEPENTINGAN PERIBADI. Soalan seperti siapa bakal Ketua Menteri tidak lagi releven dalam suasana mesra di dalam Gabungan Sabah. Tentu ada yang merasa pelik dan bersangka bahawa akan ada masalah kelak untuk memilih siapa Ketua Menteri. Jelasnya ia tidak berlaku sama sekali, siapapun yang bakal dinobatkan oleh Gabungan Sabah kelak adalah pemimpin yang dipersetujui secara konsensus. Tidak guna melantik dan menamakannya hari ini kerana ia hanyalah aan menyebabkan pergeseren diluar pintu Gabungan pula kelak. Sebaiknya ia diputuskan oleh Gabungan Council dan President Council di dalam Gabungan.

Setakat yang saya pernah menyaksikan sendiri Gabungan Council bermesyuarat dimana suatu ketika saya menyertai sebagai anggota tidak tetap bagi melaporkan kegiatan Pergerakan Pemuda seperti Kem Evo dan juga beberapa acara lain, mesyuarat berjalan lancar di Pengerusikan oleh Datuk Haji Mohd Noor Mansoor, seorang pemimpin yang begitu dihormati di kalangan mereka yang lain. Tidak ada suara tinggi, mengetuk meja dan bertempik, tapi dalam suasana yang harmoni, setiap perkara dibincang secara tertib dan di penghujung perbincangan pastinya suatu keputusan di perolehi dan keputusan itu menjadi keputusan bersama.

Saya menyangka akan timbul pergeseran dan pendapat berbeza yang berlarutan berhari-hari malah berbulan lamanya bagi memutuskan suatu perkara. Ianya meleset bila saya melihat sendiri, perjalanan lancar. Ini menyebabkan kejayaan penganjuran acara besar seperti SABAH DAY, KENINGAU 916, MAJLIS PENGHORMATAN DOUBLE SIX dan sebagainya.

Apatah lagi, tiada satu partipun di anggap sebagai penumpang, dan semua pihak memainkan peranan masing-masing, membaiki yang lemah, membantu kerja sukar dan saling tongkat menongkat untuk berada di baris yang sama.







Adalah tidak benar dakwaan bahawa orang muda tidak diberikan kesempatan dan peluang untuk berada dalam kepimpinan, kerana golongan muda merupakan mereka yang berkewibawaan, berpendidikan turut sama sebagai pembuat dasar parti dan menjadi benteng kukuh organisasi. Yang berkata demikian tidak lebih kepada retorik, syok sendiri dan hanya orang yang pemalas, mau jawatan tinggi walhal tidak mampu menggalasnya meskipun jawatan yang kecil. Orang-orang ini tidak fokus, nampak beria-ia di depan tapi sebenarnya hanya berlakon dan tidak ada kesungguhan berjuang dan berkorban.


Melihat kepada penggabungan dibawa satu banner, satu visi dan misi untuk rakyat, menampilkan suatu kelainan yang tidak pernah kita lihat sejak sekian lama dan inilah sebenarnya yang diimpikan oleh rakyat Sabah pelbagai keturunan dan anutan agama. Tampilnya Pemimpin berwibawa membimbing anak-anak muda Sabahan dan menyatukan bukan sahaja parti tetapi pelbagai NGO diseluruh Sabah adalah impian menjadi kenyataan. Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburing, Datuk Dr Jeffery Kitingan, Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee dan Datuk Seri Panglima Hj Lajim Hj Ukin meletakkan kepentingan peribadi, meninggalkan Jawatan, kedudukan baik dalam kerajaan, peruntukan demi untuk rakyat. Apalagi yang saya boleh pinta dari mereka?

INI merupakan suatu sejarah baru bagi Sabah. Lihatlah lembaran sejarah terdahulu, sistem satu parti untuk pembangkang sudah lama gagal dan ianya USANG, BERLUMUT dan tidak lagi boleh digunakan di Sabah. Tapi tentangan yang kuat tentunya adalah Pasukan yang hebat, dengan gabungan individu yang mahir dan mempunyai pengalaman serta dengan golongan yang muda dan bersemangat waja. Tidak akan kelihatan cacatnya kerana saling mengimbangi.

Kerajaan satu Parti atau yang mula kita dengar "single party" sudah pernah dilakukan di Sabah apabila pemimpin seperti Tun Fuad Stephens dan Datuk Peter Mojuntin, pemimpin Parti Cina seperti Yap Pak Leong,Chong Thain Vun dan Lim Guan Sing serta ahli baru yang terdiri daripada sektor persendirian dan bekerja seperti Datuk Yeh Pao Tzu,Datuk K.Y.Lee, Wong Boon Ping, Nicholas Fung,Joseph Pairin Kitingan, Wong Yau Ket,Darius Binion,Datuk Fred Sinidol dan James P.Ongkili menubuhkan SINGLE PARTY "BERJAYA" dan membentuk kerajaan pada tahun 1976 - 1985.

Siapa menyangka akhirnya Berjaya tewas dan diganti pula oleh sebuah SINGLE PARTY iaitu PBS pada tahun 1985-1994 oleh Tan Sri Pairin Kitingan, Bernad Dompok, Joseph Kurup dan ramai lagi pemimpinnya. 

Kedua-dua era single party ini ternyata bermasalah apabila Presidennya mempunyai Kuasa mutlak dan mendorong kepada berbagai isu dalaman yang akhirnya menyebabkan perpecahan di kalangan mereka. 

Isu perpindahan parti sudah tidak lagi releven diperkatakan kerana ia sudah berlaku sejak tahun 1970an. Seharusnya rakyat Sabah membuka mata lebih luas dan mula meletak kepercayaan kepada Gabungan yang bukan lagi sebuah drama minggu ini yang hanya berlangsung 60 minit bersama iklan, bukannya sinopsis sebuah karya sastera yang menjadikan ianya singkatan buku yang boleh dibaca sepintas lalu. Kerana masa depan Sabah kinin bergantung sepenuhnya kepada sebuah Gabungan yang mantap, terisi dengan pejuang yang bukan gila pangkat.

Bukti menunjukkan Pemimpin Gabungan meninggalkan segala jawatan yang disandang, kemewahan, gaji, keistimewaan, pengawal peribadi, projek dan peruntukan tahunan demi untuk rakyat. Mereka bukan pemimpin yang berdendam tetapi memahami bahawa membela rakyat lebih daripada membawa emosi akibat dibuang jawatan.


TJ Jamain - Blognya.
Selasa 10/1/2017 Kota Kinabalu

This is the most recent post.
Older Post

Post a Comment

Author Name

are-wish

Contact Form

Name

Email *

Message *

Theme images by merrymoonmary. Powered by Blogger.